Noord Thailand

Aan Thailand de zware taak om Vietnam op te volgen! In eerste instantie wilden we Thailand overslaan en direct doorvliegen naar Myanmar, maar aangezien je toch een tussenlanding maakt in Bangkok en we de tijd hadden…. Why not?!

Uiteindelijk zijn we 2,5 week gebleven en hebben we Bangkok en het Noorden bezocht. We begonnen in Bangkok met even een weekje lekker chillen. We vierden Hayk z’n verjaardag, sliepen in een goed hotel, lekker eten, cocktailtje, biertje en tussendoor wat mooie dingen zien.

Na een weekje rustig aan doen begon het weer te kriebelen en vertrokken we naar, het nog niet zo toeristische, Chiang Rai. Op het centrale plein was hier iedere avond een markt met optredens van plaatselijke beroemdheden en een groot terras omringt door leuke eetkraampjes, 3x raden waar wij ’s avonds te vinden waren! Overdag bezochten we uiteraard de Wat Rong Khun, de witte tempel, en ik moet zeggen: Die was behoorlijk indrukwekkend en letterlijk oogverblindend door al het mozaïek waarmee deze tempel ingelegd is. Ook bezochten we de Union of Hill Tribe Villages. Dit is een initiatief om de bergstammen te beschermen en tegelijkertijd toch toegankelijk te maken voor toeristen. De mensen die hier wonen krijgen dan ook subsidie van de overheid. Klinkt opzich als een mooi verhaal natuurlijk, maar ik heb toch altijd gemengde gevoelens bij dit soort activiteiten. Het voelt een beetje als aapjes kijken. Maar goed, de nieuwsgierigheid won en we vonden het ook best interessant. Zeker de Karen, longnecks, zijn erg fascinerend om te zien.

Van Chiang Rai namen we de auto naar Chiang Mai. Super relaxte stad met alweer een stuk meer toeristen, maar nog steeds leuk. Alleen al het oude centrum van Chiang Mai heeft 38 tempels en deze staan dan ook op iedere straathoek, heel gaaf gezicht! We bezochten de heilige tempel Wat Phrathat Doi Suthep, bovenop de gelijknamige berg.

De volgende ochtend lieten we onze koffer achter en vertrokken we met onze rugtasjes voor een kort rondje naar Pai en Mae Hong Son. Pai, tsja, wat zal ik zeggen… Volgens velen de place to be, super relaxed en waar je zeker langer wilt blijven. Neh, not for us…. We hebben hier prima dagen gehad en de gigantische Lod Cave was zeker het bezoeken waard, evenals de Wat Phra That Mae Yen, de witte boeddha die over het dorpje uitkijkt.  Maar Pai zelf? Teveel olifantenbroeken, teveel bio-eco-tarwegras-sap-zaakjes voor de oh zo gezonde en bewuste backpacker, teveel yoga en gewoon teveel toeristen. Next!

Mae Hong Son: Deze bestemming word nog niet zoveel bezocht door toeristen. Het is hier erg rustig (praktisch uitgestorven) en de mensen die hier komen doen dit vooral om de natuur in te trekken. Nu zijn wij sinds het begin van onze ‘bonusreis’ in standje lui gegaan en hadden we niet zoveel behoefte aan trekkings door de bergen. Wel kwamen we per toeval op een heuse Winterfair terecht, super leuk, zeker bij 35 graden! Alleen maar locals, een open podium, overal eetstalletjes met de lekkerste én engste gerechtjes en een heuse kermis. Op deze markt kwamen we ook een aantal mensen van de Karen tegen. Geen tourist-t(c)rap, maar echt! Heel bijzonder. We vulden onze dagen hier verder met een beetje slenteren door de straatjes en langs verschillende tempels waar we al een voorproefje kregen op wat we in Myanmar nog veel meer zouden gaan zien: de boeddhistische monniken.

Van Mae Hong Son vlogen we terug naar Chiang Mai, die 1864 haarspeldbochten zagen we echt niet zitten! Niet in de auto en niet op de motor of scooter. Wij hebben ons portie wel gehad na Vietnam 😉. Dus… Anderhalf uur later stonden we weer in Chiang Mai waar we wederom wat tempels bezochten voor de reis door Thailand zou eindigen waar hij begon: in Bangkok.

We lieten ons op Valentijnsdag eens even flink verwennen in het Okura, ’s middags een afternoon tea, ’s avonds dineren in Yamazato. Alles behalve budget, volledig onnodig, maar heerlijk! Of Thailand Vietnam heeft overtroffen? Zeker niet, maar zoals je ziet hebben we ook hier prachtige dingen gezien en mooie herinneringen gemaakt!