Botswana: Op safari Deel 2

En net als je denkt de ultieme safari ervaring gehad te hebben beland je in Botswana… F*ck, wat een vette bestemming! Zodra we de grens naar Botswana overstaken werd duidelijk dat het er hier toch weer even anders aan toe gaat dan in Namibië. Mens en dier leven hier letterlijk naast elkaar. In de heuvels rondom Kasane lopen de olifanten rustig te grazen en de wilde zwijnen en bavianen steken zonder pardon de weg over.

Vanuit Kasane zijn we 2 dagen Chobe NP in geweest. Geen gravel wegen meer, geen duidelijke bewegwijzering, alleen maar zand, zand en nog eens zand. Op aanraden van zo ongeveer iedereen die we tussen hier en het begin van de Caprivi strook gesproken hadden, maakten we tijdens de zonsondergang een rivier cruise. Dit klinkt erg zonnebloem-achtig, maar was alles behalve dat: nijlpaarden, krokodillen, olifanten, giraffen, buffels, adelaars en natuurlijk een zonsondergang zoals je die nog nooit gezien hebt, fantastisch!

Zoek de krokodil…

Hoewel de volgende ochtend de ogen van onze medekampeerders bijna uit hun oogkassen vielen bij het horen dat wij onze volgende bestemming niet hadden voorbereid gingen wij vol goede moed en een flinke dosis ondeugende vlinders in onze buik op pad. En wel naar: Savuti. Hét gebied om katachtigen te spotten, met een camping die volgens velen jaren vooruit geboekt moet worden en waar je met geen mogelijkheid binnen komt zonder reservering. Maar weet je nog, onze goede vriend uit Etosha? Die tip waren we niet vergeten! Lachebekje met zonnebril We zorgden ervoor dat we vroeg genoeg bij de ingang waren om de rangers daar te doen geloven dat we door het park heen zouden rijden naar een camping buiten het park. We waren er helemaal klaar voor… Maar wat denk je? Bij aankomst werd ons gevraagd of we niet ook wilden blijven slapen…Gezichtje Niet leuk Weg spanning… Weg vlinders… Too easy! Wat blijkt: door de gekte die heerst rond deze camping maken mensen jaren van tevoren een boeking en bedenken zich 9 van de 10 keer. Sjonge jonge… De camping was praktisch leeg! Misschien moet ik in dit geval wel het begrip camping even toelichten. Dit zijn namelijk open plekken midden in de bush die bezaaid liggen met olifanten kak en met 1 grote betonnen plaat waarop je vuur mag maken. In de folder die we kregen werd ook nog even genoemd dat als je moest plassen ’s nachts je niet mocht gaan lopen maar met de auto /camper moest vanwege de vele dieren. Oh, en kinderen zijn een makkelijke prooi dus verlies die niet uit het oog. Oh, en ook liever niet koken of etensresten achterlaten want hyena’s zijn erg brutaal… Right… Mister Woodman besloot zijn naam waar te maken en op zoek te gaan naar hout. Hoewel de olifant iets verderop de wedstrijd boom ombeuken won, deed mijn oermens uitstekend werk en zaten we even later om een enorm kampvuur angstvallig om ons heen te staren… Whahaha… Wat een helden!!

De volgende morgen weer vroeg op, we kregen er geen genoeg van! Rustig reden we de verschillende waterholes af in de hoop een leeuw of luipaard te spotten. Maar helaas, ze hadden er even geen zin in! En dus reden we tussen zebra’s, olifanten en giraffen door naar onze volgende bestemming: Moremi. Chobe en Moremi lopen praktisch in elkaar over en de route, dwars door de Okavango Delta, was dan ook te gek!

In Moremi sliepen we op Xakanaxa en op de Makgadikgadi Pan op Khumaga. Niks jaren van tevoren boeken, niks voorbereiden, lekker puh Gezichtje met uitgestoken tong en knipoog En wat was het een ervaring om al die nachten tussen het wild te slapen, ’s nachts wakker te worden van het gebrul van een leeuw en ’s ochtends nieuwsgierig rond de camper te lopen om te zien welke dieren er die nacht op bezoek zijn geweest!

Tijdens deze safari hebben we ook echt een aantal spannende momenten gehad, waarvan de meest beangstigende en tegelijkertijd vetste op Xakanaxa was. Van tevoren hadden wij gedacht dat er vooral voor katachtigen gewaarschuwd zou worden, maar eigenlijk overal werd het meest gewaarschuwd voor olifanten. Zij zijn blijkbaar niet zo’n fan van auto’s en zeker niet van auto’s met een draaiende motor en kunnen hier erg agressief op reageren. Dit hebben we (meer dan eens) aan den lijve ondervonden: Terwijl ik lekker stond te koken en lief van een welverdiend biertje genoot kwam Dombo senior op visite. En hoewel het ergens logisch is dat deze grote reus op mijn kookkunsten afkwam, werden we toch een beetje angstig. Terwijl wij stilletjes de camper in vluchten kwam hij steeds dichterbij en heeft hij uiteindelijk zeker een kwartier met zijn oren staan flapperen (that’s when they’re not happy) zonder ons ook maar een seconde uit het oog te verliezen. Pffff… Wat een opluchting toen hij er uiteindelijk vandoor ging! En dan gewoon maar weer uit je camper stappen en verder gaan met koken, een bizar moment!

Enge olifant filmpje

Eerlijk is eerlijk… Na de 20e olifant en 35e giraf stop je niet meer iedere keer voor een foto, maar als we er nu aan terug denken.. Mijn god!! We hebben het zo gaaf gehad! Dagenlang door het zand knallen, vuurtjes maken, mooie dieren zien, genieten van het landschap… Botswana heeft echt mijn hart veroverd!

Afrika sloten we in stijl af in het Premier Hotel O.R. Tambo in Johannesburg. Hier lieten we ons even flink verwennen voor we in het vliegtuig stapten naar… Down Under!!! En inmiddels zijn we hier alweer een paar maanden! We lopen nog steeds flink achter, maar zullen jullie ergens in de nabije toekomst op de hoogte brengen van hoe het ons hier vergaat. Cheers!