Roadtrip Chili & Argentinië: Deel 1.

Lief zijn droom in vervulling: Een maand met de camper door Chili en Argentinië. En wat voor een camper… Wat een bakbeest!

Maar voordat het zover was moesten we afdalen naar Santiago. Vanuit Bolivia kwamen we Chili binnen bij San Pedro de Atacama. Een hippie meets western dorpje dat overduidelijk niet alleen bij ons geliefd was. Na het relatief goedkope Bolivia moesten we hier even slikken… Westerse prijzen! We besloten, na een nachtje in een circustent, verder te reizen naar Iquique.

Het openbaar vervoer is erg goed geregeld in Chili en de weg naar Iquique is 1 lange rechte weg. Dit samen met een indrukwekkend woestijn- en bergachtig landschap maakte het een relaxed ritje. Van Iquique vlogen we na 3 dagen in deze stad door naar Santiago.

Na 3 maanden dakloos geweest te zijn waren we blij met 4 weken ons eigen huisje op wielen. Zoals gewoonlijk gingen we weer erg goed voorbereid op pad…Not! Het enige dat we wisten is dat we richting het Zuiden wilden. Gewapend met de maps.me app en de tip van de verhuurder van de camper dat je bij Copec benzinestations gratis kunt slapen gingen we op pad!

DSC08019 (1)

De Copec-tip hebben we de eerste nacht maar gelijk gebruikt. We moesten duidelijk nog even inkomen en het was allemaal nog een beetje onwennig. Maar de (grotere) Copec heeft alles wat een mens nodig heeft: Een slaapplaats, warme douches voor een Eurootje en Wi-Fi. Omdat vlak onder Santiago de wijnstreek begint gingen we op dag twee op zoek naar een wijngaard om te bezoeken. We kwamen uit bij Viu Manent, omgeven door diep rode en oker gele wijnranken. Behoorlijk chique bedoeling maar heel vriendelijk personeel. We kregen een privé wijnproeverij van Nadia die, naast een goede en gezellige wijnproeverij ook nog eens met de tip van de eeuw kwam: de app iOverlander. Campings, wild kampeer plekken, benzinestations en bezienswaardigheden in 1 app, wereldwijd… Te gek! Omdat brutalen de halve wereld hebben besloten we te vragen of we niet op de wijngaard mochten slapen. Na een telefoontje met de eigenaar bleek dit geen probleem. En daar zaten we dan… Met ons bordje pasta en net aangeschafte flesje wijn… Dit konden we wel een maandje volhouden!

Nu kunnen we jullie natuurlijk vermoeien met iedere slaapplaats die we gedurende een maand bezoeken, zoals naast een discotheek (special thanks to de eigenaar die dit even was vergeten te melden), de Salto del Laya watervallen, aan de Pacific Ocean, Lake Llanquihue, enz.

Maar liever vertellen we over hoe fantastisch mooi de herfst hier is en hoe leuk we het hebben gehad in dit eerste deel van deze roadtrip. Samen, maar ook met de mensen die we onderweg ontmoet hebben. Opvallend vinden wij sowieso de vriendelijkheid van de mensen. In Argentinië nog meer dan in Chili. Zo super fijn als mensen net even wat meer de tijd voor je nemen! Én… Nieuwe mensen ontmoeten is leuk! Dus besloten we 2 keer een hitchhiker mee te nemen (sorry pa,sorry ma). Eerst Craig uit de USA, alleen op reis. Dankzij hem kwamen we in een super leuk hostel terecht, La Casona de Odile, mét eigen mini brouwerijtje. Dit brouwerijtje zorgde er ook direct voor dat we, ondanks de camper (die het terrein niet op mocht), gebruik moesten maken van dit hostel Lachebekje met aureool. Gezellig met z’n drieën gekookt en de verschillende biertjes geprobeerd, super leuke avond!

Ook met Gerardo hebben we een hele leuke dag gehad! Omdat we Argentinië van links naar rechts overstaken, dwars door het leefgebied van de Mapuche, maakten we een behoorlijke rit met z’n drieën. Onderweg stopten we voor foto’s van de adembenemende natuur en alle dieren die we tegen kwamen. Onze gast moest vooral heel hard lachen om hoe Hayk en ik hysterisch, door de modder, achter een gordeldiertje aan renden voor een goede foto. We sliepen in the middle of nowhere op een verlaten camping en hebben ’s avonds, onder het genot van een muziekje, een hapje en een drankje, het beste kampvuur ooit gebouwd waarna deze diehard wildkampeerder zijn slaapmatje uitrolde en wij ons voorverwarmde huis op wielen in kropen (Ja, we hebben echt wel aangeboden dat ie binnen mocht slapen!).

De volgende ochtend reden we door naar de kust, naar Puerto Madryn. Helemaal klaar voor onze whalewachting tour bleken we 2 weken voor het seizoen te zijn… Ouch Gezichtje Niet leuk. Gelukkig had Facundo van Babel Viajes excursies wel wat alternatieven. In plaats van ons de deur te wijzen toen bleek dat er niets te verdienen viel nam hij alle tijd om ons wat leuke tips voor de omgeving te geven. Zo gingen we de volgende dag naar Punta Ninfas, een klif vanwaar we volop Elephant Seals hebben kunnen spotten (en een STINKdier) en El Doradillo waar we toch het geluk hadden om een walvis te zien. Zo’n toffe dag weer!

Deel 1 van deze roadtrip was voornamelijk door Noord Patagonië en hoewel de meeste mensen het meer zuidelijke deel bezoeken en het noordelijke deel zelfs saai genoemd word, zijn wij erg blij met onze route tot nu toe. Het landschap is te gek en we zien zoveel wildlife! Van kleine, Duits aandoende ski-dorpjes tot uren lang niets en van struisvogels die naast de camper mee rennen tot grote groepen Guanaco’s (weer een nieuwe variant uit de kamelenfamilie).
Op naar deel 2, wij kunnen niet wachten!

7 gedachtes over “Roadtrip Chili & Argentinië: Deel 1.

1. Tjonge! Dat is inderdaad een grote camper zeg! Is dat ook een beetje betaalbaar? Ik zie wel mogelijkheden… de afstanden in Chili en Argentinië zijn groot en met kinderen misschien best pittig, maar als je je eigen huisje bij je hebt wordt het al heel anders. Leuk verslag ook, heerlijk om alleen een windrichting als plan te hebben! 🙂

Liked by 1 persoon

1. Ja, op deze manier lijkt het me met kinderen ook wel te doen! In deze camper konden 5 slaapplekken gecreëerd worden. Wij hebben een goede deal kunnen sluiten met iemand die oudere campers verhuurd. Via de grotere bedrijven is het wel echt duur! Bedankt voor je reactie weer, leuk!

1. Fijn van die goede deal die jullie hadden kunnen maken. Is dat via een bedrijf? Mocht dat zo zijn zou ik erg blij zijn met de contactgegevens. Misschien in een privéberichtje?