The best of Bolivia

Ook Bolivia was weer een hoogtepunt… Wat gaan we snel en wat zien we veel! Inmiddels aangekomen in Chili en het tempo even een tandje omlaag. Over Chili later meer, nu eerst Bolivia!

Eigenlijk bestond onze reis door Bolivia uit 2 grote hoogtepunten: De Pampas bij Rurrenabaque en Salar de Uyuni.

Tsja, Rurrenabaque paste niet echt in het budget. Maar we wilden ZO graag!!! En dus gingen we… :p Maar we moesten er wel iets voor doen! Vanuit het koude La Paz boekten we onze vlucht. De eerst geboekte vlucht werd geannuleerd vanwege slechte weersomstandigheden en dus bleven we noodgedwongen een nachtje extra in La Paz.

De volgende ochtend, na een vlucht van 40 minuten in een veel te klein vliegtuig kwamen we aan. Wat een temperatuurverschil, wat een andere wereld! In 40 minuten vlieg je dus van een drukke, chaotische en koude stad naar een jungle, weinig mensen, alles relaxed en temperaturen van rond de 30 graden.

Vanaf het ‘vliegveld’ van Rurrenabaque werden we naar het centrum gebracht. We hadden nog geen hotel geboekt, maar raakten bij aankomst aan de praat met een stel uit La Paz dat af en toe een weekendje naar Rurrenabaque vliegt, zij wisten wel wat. De beste man zou wel een taxi regelen. Tot onze grote verbazing kwamen er in plaats van een auto vier motoren aangereden…. Goed….. Liefje, Neem jij de koffer? :p

Gelukkig was het hotel dat zij wisten wel echt een heel goed plekje! Het leek enigszins op een spook resort, er verbleef verder niemand! Maar na wat onderhandelen over de prijs hadden we een bungalow voor onszelf én stond er voor ons een heerlijk ontbijtje klaar. Wij waren tevreden! Na het ontbijt was de verleiding groot om even te gaan liggen, maar nee…. Er moest geshopt worden! Gierig als ik ben wil ik graag zeker weten dat, als ik geld uitgeef, het aan iets goeds is. Na een aantal touroperators langs geweest te zijn wisten we in ieder geval zeker dat we graag de Pampas in wilden in plaats van de jungle. 1 Touroperator sprong eruit en voor maar 80 euro meer konden we een privé tour krijgen…. Dat leek ons wel wat!

Omdat we zelf onze tijden mochten indelen besloten we de volgende ochtend te vertrekken voordat de andere tours dit deden. Onze chauffeur en tourguide kwamen ons om 7.30 ophalen. Door iets eerder te vertrekken hadden we ruim de tijd om onderweg te stoppen voor alles wat we tegenkwamen; Luiaards, (struis-)vogels, capibara’s en kaaimannen. Na 3 u rijden moesten we overstappen in een bootje (boomstam) en namen we afscheid van onze chauffeur. In 15 minuten vaarden we naar de Mashaquipe Ecolodge. Onze uitvalsbasis voor de komende twee dagen was een hutje zonder stroom, zonder licht, zonder warm water en mét gaten en kieren voor allerhande insecten. Tot overmaat van ramp vertelde Mr. Tourguide een leuk verhaal over een Boa constrictor in z’n klamboe… 3x Raden hoe ik geslapen heb!

Maar even serieus… Dit was echt 1 van de gaafste ervaringen tot nu toe! In 2 dagen tijd hebben we zo’n 15 uur over een zijtak van de Amazone gevaren. Just us and our very own Crocodile Dundee! We voelden ons alleen op de wereld. Mr. Tourguide was de beste die we ons konden wensen; Hij had alle geduld van de wereld en wilde ons een onvergetelijke ervaring meegeven, dat was wel duidelijk! Hij zocht de mooiste plek voor de zonsondergang, daarna in het donker tussen de kaaimannen door varen en de volgende ochtend vroeg op voor een zonsopkomst én ontbijt tussen aapjes. Zelfs de aanval van een zwerm enorme wespen wist hij tot een goed einde te brengen met zijn ter plekke gemaakte medicijn! Lief waagde nog even de sprong in het diepe door met de roze rivier dolfijn te zwemmen, super stoer. Ik besloot, na het verhaal van Crocodile Dundee over dat het water nu wel diep genoeg was en de piranha’s, kaaimannen en anaconda’s niet aan de oppervlakte zwommen, dat ik de dolfijnen vanaf de boot wel leuk genoeg vond. 2 Onvergetelijke dagen… Opgevolgd door nóg 3 onvergetelijke dagen helemaal aan de andere kant van Bolivia!

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Salar de Uyuni! Onze trein reed niet vanwege een ‘roadblock’ en dus zat er niets anders op dan vanuit Oruro via Potosi (LEUK!) naar Uyuni te reizen. Ook met de bus konden we niet helemaal in Uyuni komen. In the middle of f*cking nowhere stopte de bus en moesten we letterlijke over 3 stenen en een autoband, de ‘roadblock’, heen stappen om vervolgens een taxi te nemen. Prima, doen we!

Uyuni zelf doet een beetje Wild West aan. Het ligt midden in de woestijn en er is precies niks. 3 Stoffige hotels, 5 pizzeria’s en (halleluja!) een aantal winkeltjes met warme kleding. Na het nieuws dat het ’s nachts in deze tijd -15 kan worden besloten we deze winkeltjes leeg te kopen en waren we klaar voor de zoutvlaktes en het Eduardo Avaroa NP!

First stop: The train cemetery. What? Jazeker… Het treinen kerkhof, waar nu de treinen staan die vroeger mineralen en kolen vervoerden. En hoewel het wat suf klinkt was het een bijzondere stop. Een paar van die verroeste treinen, midden in de woestijn… Een beetje spooky ook!

Daarna door naar het echte werk: De zoutvlaktes! DAMN… Zo cool! Alleen maar wit… zover als je kunt kijken! Wederom hadden we een te lieve gids die alle tijd nam voor het ‘gekke-foto-momentje’ met de miniatuur poppetjes.

Na een lunch op 1 van de plekken waar ook de deelnemers van Dakar afgelopen jaar hun pitstop hielden en een wandeling over Cactus Eiland zagen we de zon in het zout zakken en was het tijd om naar ons hotel te gaan. ZOUT-hotel wel te verstaan. Geen warm water, geen verwarming (In tegenstelling tot Rurrenabaque was dit nu erg welkom geweest), alleen maar zout! Een zouten bed, een zouten vloer, zouten muren, zouten tafels, zouten bankjes…. ZOUT ZOUT ZOUT. Gelukkig waren we moe en moesten we vroeg op… Hapje eten, super snelle koude douche en oogjes dicht!

Vandaag hebben we kilometers gemaakt. We stopten bij de mooiste meren en bergformaties, zagen Piscacha’s, Picuñas, flamingo’s en heel veel zand. Na een dag alleen maar off-road en auto in/auto uit waren we flink door elkaar geklutst en vonden we het niet zo erg dat we al op tijd bij onze slaapplek aankwamen. Maar….. Hier was het toch wel erg koud! Zodra de zon onder ging hebben we alle kleding die we hadden aangedaan en een flesje rum achterover getikt 0:) Niet dat we het hier daadwerkelijk warmer van kregen, maar aangezien onze medereizigers hetzelfde idee hadden, was het onverwachts een erg gezellige avond! En dat op de verjaardag van onze gids… Happy birthday!!!

Om 4 uur ging de wekker… why, why?! ZO koud! Maar niet zeuren en op naar de geisers. Die zijn nu eenmaal alleen vroeg in de ochtend actief. Hoewel de geisers echt wel tof waren was het toch vooral het late ochtend programma dat ons op de been hield: Hotsprings!!! Heerlijk! Oh wat fijn om, als je tot op het bot koud bent, zo’n warm bad in te stappen! Even lekker opwarmen voor we er bij de Chileense grens uit gegooid werden. Want ja, dat was dan wel weer goed geregeld! Andes Salt Expeditions zet je, als je wilt natuurlijk, af bij de Chileense grens. Dit scheelde ons een hoop tijd!

Bolivia was super, super tof! Maar ook wel intens en dus genieten we momenteel extra van een maandje Chili en Argentinië in onze eigen camper. Eigen route, eigen tempo, eigen plekje!

2 gedachtes over “The best of Bolivia

1. Haha, met de koffer op de motorbike taxi… ook in Zuid-Amerika geen probleem zo te zien. (In Azië vervoerden we eens 2 backpacks en 2 volle dozen boeken op de motorbike taxi). Wat een gave natuur en wat super dat jullie Rurrenabaque toch gedaan hebben. De Amazone staat hier ook hoog op het wensenlijstje, maar dan voor iets later, als de kids wat groter zijn.