Nicaragua: Granada en San Juan del Sur

In Nicaragua hadden we een wat moeizame start. We begonnen onze trip in Masaya, de derde stad van het land, aan de voet van de gelijknamige vulkaan. Volgens sommigen een niet te missen bestemming, maar helaas denken wij hier toch iets anders over :p. Normaal gesproken kun je de vulkaan beklimmen, maar vanwege de recente activiteit van de vulkaan is dit momenteel geen optie. Tsja, daar doe je niets aan! Verder is er in Masaya een markt waar je souvenirs kunt kopen en een centraal plein waar de bevolking samen komt. Het kon ons niet echt bekoren en de volgende morgen gingen we dan ook, nieuwsgierig naar meer Nicaragua, door naar Granada. Een leuke en bruisende bestemming! Vooral de straat parallel aan de kathedraal, waar de meeste restaurantjes en cafeetjes zitten, is erg gezellig.

We hadden een erg fijn hotel, El Almirante, en besloten bij aankomst maar direct 2 nachtjes bij te boeken. Er is in de omgeving genoeg te doen dus je hoeft je hier niet te vervelen. Er zijn verschillende tours naar koffie- of cacaoplantages, boottourtjes naar Ometeppe of de Granada Islets, canopy tours en volcano boarding (mits de vulkaan dit toelaat…). Wij hebben ervoor gekozen om zelf, langs de boulevard, richting de eilandjes te lopen en daar een bootje aan te houden. Dit is voordeliger (moet je wel even je afding-skills inzetten) dan een tourtje vanuit het centrum en je ziet nog wat van de omgeving ook! Het was wel even bikkelen want wat was het warm! We hebben tijdens het 1 uur durende boottochtje ongeveer 1/3e van dit gebied met vulkanische eilandjes in Lake Nicaragua gezien. Veel van de eilandjes zijn onbewoond, maar ook al een heel aantal is bebouwd. En dan wel met flinke (vakantie) villa’s! Samen met de vele verschillende vogels en de zonsondergang was dit een prima budget uitstapje! Terug in het hotel raakten we aan de praat met een ander stel, Maria en Zef, en daar zijn we die avond mee gaan eten. Zij wisten een bistro, Estrada, net achter de hoofdstraat met een vrij westers georiënteerde kaart. Goed eten, goede service, goede prijs!

Na Granada zijn we naar San Juan del Sur gereden. Volgens de boeken vooral een uitgaans- en surfbestemming en we wisten dan ook niet zo goed of het ons ding zou zijn, maar we hebben het hier goed naar ons zin gehad! Met ons hotel hadden we het wederom getroffen. El Jardin doet een beetje mediterraans aan en door haar ligging, zo’n 4 kilometer bergopwaarts van het dorpje, is het hier heerlijk rustig. Het te gekke uitzicht over de baai en de goede service maakten ons verblijf hier compleet!

Geheel onverwachts kregen we ’s avonds laat nog de tip om Las Nubas Adventure Park te bezoeken. Een park vlakbij, waar je canopy tours kunt doen en korte hikes kunt maken. Zodra ik het woord ‘luiaard’ hoorde was ik verkocht. Dus… de volgende morgen weer vroeg op! We hadden er niet al teveel verwachtingen van, maar dat bleek geheel onterecht. Stipt op tijd werden we opgehaald door 1 van de eigenaren om vervolgens in een buggy de berg op te gaan. Al direct zagen we Spider monkeys en luiaards, heel cool! Ook tijdens de hike werd het vroege opstaan beloond; Apen, vogels, luiaards, een enorme mierenkolonie (klinkt suf, maar zag er best indrukwekkend uit 🙂 ). En ja, ook een slangetje. En voor de mensen die op de hoogte zijn van mijn enorme angst voor slangen….Nee…. Ik ben niet in paniek geraakt! Misschien had dit ook te maken met onze ervaren gidsen, Mario en Melvin. Mario kon heel veel vertellen over het park en alles wat er groeit en bloeit en Melvin is echt een meester in het spotten van wild! Na de hike werden we netjes terug gebracht naar ons hotel. En dat alles voor nog geen €10 pp. Dat gaat je in de meeste (nationale) parken niet lukken!

Hoewel we maar weinig van Nicaragua hebben gezien heeft dit land ons toch aangenaam verrast! Eens kijken of Costa Rica dat ook kan!