Guatemala: Maya’s, markets, monkeys & more

De eerste maand zit erop, we hebben de helft van onze bagage alweer naar huis gestuurd en het vakantiegevoel is voorbij! In Guatemala hadden we voor het eerst het ‘reisgevoel’, het gevoel ver van huis te zijn en ons in een andere cultuur te begeven. We begonnen onze tijd in Guatemala door de bus van Belize City naar Flores te pakken. Een busrit van 5u, waarbij je halverwege uit de bus word gezet om je stempel te halen. Een welkome stop, want de wegen bestaan in Guatemala voornamelijk uit bochten en bobbels. Bij aankomst hebben we direct een tourtje naar Tikal geboekt voor de volgende dag. Omdat deze om 4.30u vertrok zijn we wat gaan eten en vroeg ons bed in gedoken. Ondanks dat onze rappende buurvrouw het om 22u voor gezien hield, hadden we het toch wat zwaar toen de wekker om 4u ging. Na een busritje van 1,5u kwamen we aan in Tikal. We hadden een groep van zo’n 25 personen, inclusief gids. Niet echt ons ding en al snel bleek weer waarom; Onze groep bestond voor 50% uit ‘moeilijke vraag stel mensen’ en voor de andere helft uit fervent selfie makers. Toen onze gids, met de ironische bijnaam Speedy, ook nog eens bijzonder langdradig bleek te zijn (lees: gemiddeld 30 minuten per boom….in de jungle….) hielden we het voor gezien. We zijn lekker zelf op pad gegaan en hebben een te gekke dag gehad! Veel vogels, mooie tempels (het uitzicht vanaf de grootste tempel was de klim echt meer dan waard, zo mooi!), en als kers op de taart… aapjes 🙂 … I love aapjes! Het gebrul van de…jawel…brulaap… was heel bijzonder, haast prehistorisch.

’s Avonds, terug in Flores, aten we aan het water. Iedere avond zet de plaatselijke bevolking langs de boulevard een aantal kraampjes op om de lekkerste taco’s, burrito’s, sapjes en taartjes te verkopen. Voor nog geen 5euro kun je hier samen je buikje meer dan rond eten! Tijdens een afzakkertje op het centrale plein kwamen we een stelletje tegen dat we tijdens de busrit naar Flores hadden ontmoet, Josh en Janelle. Ook zij zijn op wereldreis, en dat schept een band! Na dit afzakkertje volgde er nog een afzakkertje en nog een afzakkertje… Je zult begrijpen… een hele gezellige avond! De volgende dag was het tijd om te relaxen en dankzij Josh en Janelle kwamen wij op dé perfecte plek om dit te doen, Jorge’s Rope Swings! Met een bootje vaarden we in 10 minuutjes naar een verderop gelegen eilandje waar je lekker kunt chillen in een hangmatje (of voor de wat klungelige mensen, like myself, gewoon een stoel), een biertje kunt doen én…….. je je Tarzan/Jane kunsten bij kunt schaven aan de rope swings… HEEEEEL leuk!!!! Een perfecte afsluiter van ons korte verblijf in Flores!

Die avond stapten we in de bus voor een rit van bijna 10u naar Antigua. Ook dit plaatsje was een schot in de roos. Een heerlijk stadje, aan de voet van de vulkaan, om gewoon lekker doorheen te lopen en te genieten van de omgeving. De vrouwen, veelal in klederdracht, op zoek naar kopers voor al hun zelfgemaakte spullen, de kindjes die hier druk spelend tussendoor rennen en de vulkaan die er vanuit ieder steegje weer anders uitziet. Klinkt idyllisch, toch?!

Na ook hier 2 nachten te zijn geweest vertrokken we, via Chichicastenango, naar Lago de Atitlan. Voor de markt in Chichicastenango moet je wel even wat over hebben, f*ck me, wat een beroerde weg! Maar… Eenmaal aangekomen was ik het leed snel vergeten, want ik mocht shoppen!!!!!!!!!!!!!! Mijn lief heeft hier ook een hele leuke dag gehad… 😛

Ons plekje aan het meer, omringd door vulkanen, heeft het gelukkig een beetje goed kunnen maken. WOW, wat een uitzicht! Even een paar dagen niks… dachten we. Nacht 1: Alles goed en wel. Nacht 2: Spinnen op de muur en schorpioenen uit het plafond… That’s when you know you gotta go! Toeval of niet, maar Skyscanner gaf op dat moment een goede aanbieding aan naar Nicaragua. Dus na een nachtje airporthotel in Guatemala City, waarbij we werden geacht binnen de hekken te blijven en we alleen eten konden laten bezorgen, zitten we nu….in Nicaragua!